طنز ِ تلخ ِ جاذب


 

با کیوسک خیلی دیر آشنا شدم ، حدودن یکی دو سال بعد از همه گیر شدنش ، با دو تا آلبوم ِ اولشون عشق ِ سرعت و آدم ِ معمولی ، اما خیلی زود جذبم کرد.

اون چیزی که تو موسیقی ِ کیوسک بیش از هر چیز به چشم ِ من اومد متن شعر ها ( lyrics ) بود. کلمات ِ کلیدی ای که بدون ِ توضیح ِ اضافی و گه گاه به صورت بی ربط و پشت ِ سر هم می یان اما همشون برات معنی ِ آشنایی دارن. موضوعاتی که توی چشم ِ همه ی مخاطب های این گروه بار ها و بار ها اومده و بدون نیاز به هرگونه توضیح ِ اضافی می تونه در عین حالی که نیشی به مخاطب  می زنه تلخندی هم گوشه ی لبش بذاره. اوج ِ این نوع اشعار گروه در آهنگ ِ عشق سرعت خودش رو نشون می ده:

مسکّن ِ درد و رنج ، به صورت قرص و * ، شام و ناهار نداریم ، جاش می خوریم کیک زرد ، انتخاب های تستی ، ازدواج های قسطی ، دو زار ته ِ گنجه بود ، فرستادیم فلسطین ، موفقیت تضمینی ، موزیک زیر زمینی ، دکتر ِ قلب نمی خوایم ، جراح ِ فک و بینی ريال قیمت ِ سیب زمینی ، توسعه سبک ِ چینی ، دموکراسی ِ دینی ، پیتزای قورمه سبزی

سبک ِ لایریک ای که با سبک ِ خوانش ِ گروه هماهنگی ِ کامل داره و می تونن به خوبی مکمّل ِ همدیگه باشن.

از بزرگ ترین دلایل ِ پیش رفت ِ سریع و وسیع ِ کیوسک به نظر ِ من شناخت ِ خیلی خوب و انتخاب ِ هوش مندانه ی گروه از قشر ِ مخاطبین اش بود. مخاطبین ِ کیوسک اکثرن از قشر ِ جوانان ِ آگاه تر ِجامعه انتخاب شدند که دغدغه ی موضوعات ِ اجتماعی و سیاسی دارند، از وضعیت ِ موجود جامعه ناراضی اند و در نهایت به سرخوردگی دچار شده اند. ترانه سرا با هوش مندی برای اشعار سبک ِ طنز ِ تلخ را انتخاب می کند. لایریک ها آگاهانه با دست گذاری بر این دغدغه ها با بر انگیختن ِ همزاد پنداری و حس ِ نزدیکی مخاطب او را جذب کرده ، و با دید ِ طعنه و تمسخر آمیزشان بستری برای تخلیه ی خشم و احساس ِ راحتی بیشتر ِ مخاطب تهیه می کند. از طرفی دیگر گه گاه به مخاطب کمک می کند تا بیشتر در روزمرگی های زندگی فرو رود. کیوسک به خوبی از نقش ِ بی بدیل ِ روزمرگی به عنوان ِ مسکــّن ِ فرار از سرخوردگی ها برای مخاطبانش – این قشر ِ آگاه تر ِ جامعه – آگاه است و از این نکته برای جذب هر چه بیشتر مخاطب به موسیقی اش استفاده می کند. ( اوج ِ این موضوع در ترانه های » زوربای ملایری » و » روزمرگی » نمایان می شود. ). به همه ی این ها باید دید ِ تمسخر آمیز ِ قشر ِ مخاطبان ِ موزیک ِ این گروه به » لومپن جــِماعت » را اضافه کرد، دیدی که گروه هم به آن پاسخ ِ مناسبی می دهد.

 

* : پی نوشت : متن فوق برای صفحه ی موسیقی ِ پیش رو فارسی در فیس بوک آماده شده است.

بیان دیدگاه