جان گرفته


از هجوم نغمه ای بشکافت گور ِ مغز من امشب:
مرده ای را جان به رگ ها ریخت،
پاشد از جا در میان سایه و روشن
بانگ زد بر من : مرا پنداشتی مرده
و به خاک روزهای رفته بسپرده؟

لیک پندار تو بیهوده است:
پیکر من مرگ را از خویش می راند
سرگذشت من به زهر لحظه های تلخ آلوده است.
من به هر فرصت که یابم بر تو می تازم
شادی ات را با عذاب آلوده می سازم
با خیالت می دهم پیوند تصویری
که قرارت را کند در رنگ خود نابود
درد را با لذت آمیزد
در تپش هایت فرو ریزد
نقش های رفته را باز آورد با خود غبار آلود
مرده لب بر بسته بود
چشم می لغزید بر یک سرح شوم.
می تراوید از تن من درد
نغمه می آورد بر مغزم هجوم،
دلسرد
قصه ام دیگر زنگار گرفت:
با نفس های شبم پیوندی است
پرتوی لغزد اگر بر لب او
گویدم دل: هوس لبخندی است

خیره چشمانش با من گوید:
کو چراغی که فروزد دل ما؟
هرکه افسرد به جان با من گفت:
آتشی کو که بسوزد دل ما؟
خشت می افتد از این دیوار
رنج ِ بیهوده نگهبانش برد
دست باید نرود سوی کلنگ،
سیل اگر آید آسانش برد.

باد نمناک زمان می گذرد،
رنگ می ریزد از پیکر ما
خانه را نقش فساد است به سقف،
سر نگون خواهد شد بر سر ما

گاه می لرزد با روی سکوت:
غول ها سر به زمین می سایند
پای در پیش مبادا بنهید،
چشم ها در ره شب می پایند
دره ی خاموش سکوت
بند گسسته است
کناردره، درخت ِ شکوه پیکر بیدی
در آسمان شفق رنگ
عبور ابر سپیدی

نسیم در رگ هر برگ می دود خاموش
نشسته در پس هر صخره وحشتی به کمین
کشیده از پس یک سنگ سوسماری سر
ز خوف دره ی خاموش
نهفته جنبش پیکر
به راه می نگرد سرد، خشک، تلخ، غمین
***
غروب پر زده از کوه
به چشم گم شده تصویر راه و راهگذر
غمی بزرگ، پر از وهم
به صخره سار نشسته است
درون دره ی تاریک
سکوت بند گسسته است

سهراب سپهری – مرگ رنگ
پی نوشت: یه بند از وسط شعر رو حذف کردم. چون بی موردطولانی اش می کرد و بدتر از اون یه جورایی با باقی متن نمی خوند و باعث یه جور گسست می شد که درک کلی ِ حداقل من رو مختل می کرد.

پاسخی بگذارید

